RES/SENTIMENT, Köttinspektionen, Uppsala, Sweden, 2021
30.10 - 14.11.2021 Artworks: LOGS EIGHT APPLAUSE FAN OF THE LAND BLOCK GOOD GOOD EVIL on facebook How come? I often say that I do not agree with reality, that I resist it. I cannot influence on it directly, so I speaking about political in art, I appropriate / liberate parts of the Russian Federation space. I was born and raised in Moscow, in the center of state power and absorbed the politicality of the surrounding landscape. The Russian Federation space entropy is incredibly large, as well as its unsuitability for everyday interaction with a person. And excessive centralization caused the catastrophe of the Russian landscape. But for me - as an artist - it is on hand. The tension that arises between me and the environment fuels my practices. My father believed that there were two ways in Russia: to engage in politics and change state power or to immigrate. We argued with each other about this for a long time. I found my way - I stayed in Russia and make my art. This is my escapism and I am glad that it is expressed in this way, and not in anger and nationalism. With a certain desire, you can say that I am a carrier of post-Soviet ressentenment. A former political strategist at Putin, once said that weak people came to power in Russia and received an instrument of force. For them, the source of ressentiment is imperial ambitions and non-recognition of the West, and for ordinary citizens - a sense of helplessness in the face of the state, class and national envy and powerlessness. The basic concept of ressentiment was introduced into use by Nietzsche, he divided people into who come with moral of masters (sentiment) and moral of slaves (ressentiment). Now it is obvious that in each and us sentiment coexists with ressentiment and this balance depends on how much a person can be realized and openly express the fullness of his/her personality. Even if I am running away from reality, but on this way I sometimes manage to feel the holistic beat of life through banal and everyday things, to feel the tension that arises when art is crushed between sentiment and ressentiment. «We are not sure that you can think freely as an artist, being from an unfree country». It was not me who heard it, but it was heard by some person from the post-Soviet country. I thought a lot about this and found a rather optimistic result: «Probably yes, I can't, but I'll just do my best». How come? Я часто говорю, что не согласен с реальностью, что сопротивляюсь ей. Не могу повлиять на нее напрямую, поэтому делаю это в искусстве, говоря о политическом, присваиваю себе / освобождаю части пространства Российской Федерации. Я родился и вырос в Москве, в центре сосредоточения государственной власти и впитал в себя политичность окружающего ландшафта. Энтропия пространства Российской Федерации невероятно велика, как и его непригодность для повседневного взаимодействия с человеком. А чрезмерная централизация стала причиной катастрофы русского ландшафта. Но мне - как художнику - это на руку. Напряжение, возникающее между мной и окружающим, питает мои практики. Мой отец считал, что в России нужно заниматься политикой, менять власть или иммигрировать. Мы подолгу спорили друг с другом об этом. Я нашел свой путь - остался в России и занимаюсь искусством. Это мой эскапизм и я рад тому, что он выражается именно так, а не в озлобленности и национализме. При определенном желании можно сказать, что я являюсь носителем постсоветского ресентимента. Бывший политтехнолог Путина как-то сказал, что в России к власти пришли слабые люди, которые получили инструмент силы. Для них источником ресентимента являются имперские амбиции и непризнание Запада, а для обычных граждан - чувство беспомощности перед лицом государства, классовой и национальной зависти и бессилия. Базовое понятие ресентимента ввел в обиход Ницше, он разделил людей на обладающих моралью господ (сентимент) и моралью рабов (ресентимент). Сейчас очевидно, в каждом и нас сентимент соседствует с ресентиментом и этот баланс зависит от того, насколько человек может реализовываться и открыто выражать всю полноту своей личности. Пусть я и бегу от реальности, но по дороге мне иногда удается ощутить целостное биение жизни через банальные и повседневные вещи, ощутить напряжение, возникающее, когда искусство зажато между сентиментом и ресентиментом. «Мы не уверены, что вы можете свободно мыслить как художник, будучи из несвободной страны». Это услышал не я, но это услышал человек, который тоже родом из постсоветского пространства. Мне эта фраза глубоко засела в мозг. Я много думал над ней и пришел к достаточно, как мне кажется, оптимистическому итогу: «Наверное да, не могу, но буду уж мыслить как получается». |